top of page

צלילה לתוך אוצרות הנוסטלגיה: הושק השבוע ארכיון הרדיו הישראלי וגם יומולדת ל-י'

דובי שרגא, איש רדיו "הקצה", השיק השבוע ארכיון מדהים שאוצר המון תכניות רדיו ישראליות מכל הזמנים. זאת הזדמנות טובה על הדרך לצלול לתוך התכניות הכי מומלצות של י' שחוגג יומולדת ב-18.5 | מאת: שיר אלוני
"האיש הקטן מהרדיו". ציור: טלי פנטה
"האיש הקטן מהרדיו". ציור: טלי פנטה
השידור העברי הראשון יצא לדרך לפני 90 שנה, והותיר אחריו שובל ארוך של רגעים תרבותיים שפשוט נעלמו מהמרחב הציבורי. בעולם שבו ארכיונים רשמיים הם לעיתים מבוך בלתי עביר, היוזמה העצמאית של דובי שרגא מאפשרת לנו לנכס מחדש את הזיכרון התרבותי שלנו. אתר "ארכיון הרדיו הישראלי" מרכז מעל 110 אוספים רשמיים לצד הקלטות ביתיות נדירות, ויוצר בית אחד לאלפי שעות של מוזיקה והיסטוריה. ודרך אגב, השבוע גם יש יומולדת לאחד מאנשי הרדיו האהובים בישראל, ב-18 למאי, אז אני מנצלת את ההזדמנות שיש כזה ארכיון יפה ומפורט לדוג כמה פנינים מתוכו וגם בלי קשר אליו, לציין כמה תכניות שממש אהבתי: (*אני אוהבת כשהוא מסיים המון פעמים את התכנית ברוורס.) רדיו הקצה- "אז ועכשיו"- לא לסגור את גל"צ- 19.11.25 בתוך התקופה היותר מתוחה של המאבק לשמור את גל"צ פתוחה, יש את מיטב הקטעים וההקלטות מהתכניות שלו בגל"צ, כולל הקטע שהביא להשעייתו... שאם היה עושה אותו היום כנראה משטרת בן גביר הייתה דופקת לו על הדלת :-) גם כאן ב-2020 הוא חזר לתכניותיו מהעבר. במסגרת אותו המאבק הוא גם הגיש את התכנית הזו- "זו לא תכנית רדיו"- תכנית לא ערוכה שבה הוא נתן לספוטיפיי לנהל את התכנית במקומו, בלי עריכה ובלי הגשה... גל"צ- "פול מקרטני מת"- 11.7.76 עקב תיאוריות הקונספירציה על כך שפול מקרטני מת בתאונת דרכים ב-1966, התכנית "מוכיחה" (בצחוק) איך זה נכון דרך מעבר על רמזים בתוך המוזיקה של הביטלס, מפרקת את המיתוס לגורמים ועושה ממנו מטעמי סאונד כיפיים ומצחיקים. ובאופן כללי מומלץ לצלול לתוך סדרת "מסע הקסם המסתורי" על הביטלס - תחילת שנות ה-80 שזכתה בפרס מפקד גל"צ. רדיו הקצה- "אז ועכשיו"- דיבור דיבור וטוק טוק- 12.6.24 אני אוהבת תכניות-מטא כאלה שהוא לפעמים עושה, שגורמות לחשוב גם על עצם המהות של שידור ברדיו, מה העתיד של הרדיו. וכאן בתכנית הזו הוא עושה מטעמים מהרעיון של רדיו שמושפע מהסטרימינג של ספוטיפיי, בלי ההגשה האישית והוא גם יורד על פודקסטים שרק מדברים על המוזיקה בלי להשמיע אותה. באופן כללי יש לו תכניות אדירות שמשחקות עם סאונד, עם תקלות, כל מיני דברים כיפיים וספונטניים- כאן למשל "התכנית המלוכלכת" הוא יצר תכנית שמשלבת את הסאונדים האמיתיים של השיפוצים שהתרחשו בביתו... גל"צ- "הג'אם"- מארח את קוסטה קפלן אולי בגלל איך שהלב התכווץ לשמוע את הדברים שהוא אמר על הסגירה אפשרית של גל"צ. אבל גם בגלל המוזיקה המעולה והרלוונטית כל כך של קפלן. לכל הג'אמים
יש כמובן עוד המון המלצות אבל אלה הכי הכי. מזל טוב ומי ייתן ויהיו עוד המון המון המון תכניות.

תגובות

דירוג של 0 מתוך 5 כוכבים
אין עדיין דירוגים

הוספת דירוג
bottom of page