top of page
תמונת הסופר/תשיר אלוני

טיפים: 10 דרכים להתפרנס מהיצירה שלכם בתקופות כמו הקורונה

תקופת הקורונה הביאה יוצרים רבים למשבר- כאשר יש מגבלות על הופעות ענק ופסטיבלים, מה אפשר לעשות במקום ועדיין להרוויח? איך אפשר לעשות כסף ממוזיקה עדיין? קבלו כמה אפשרויות מעניינות, איך אפשר להמשיך להופיע, ליצור ולעבוד ולהתפרנס מהמוזיקה שלכם, גם בתקופה הזו, וגם לא רק ממוזיקה | מאת: שיר אלוני, מוזיקאית ויועצת ליוצרים


בתמונה: המשורר יורם טהרלב ז"ל , שהתארח אצלנו להופעה לייב עבור עיריית רמת גן, מופע מכור מראש לכבוד חג החנוכה. התקופה הזו חשפה אותי, דרך ההופעות שלי, דרך ההופעות של קולגות ודרך ההופעות שאירחתי אצלנו ב-"שדה"- בשידור חי באולפן שלנו ועוד- לדי הרבה אפשרויות מעניינות איך יוצרים עדיין יכולים להמשיך להרוויח מהיצירה שלהם. אמנם הדוגמאות הבאות יתמקדו במוזיקאים אך בהחלט יש המון מן המשותף גם לתחומי יצירה אחרים. ראשית כמה עקרונות מפתח: א. לא משנה מה הפתרון שאתם מוצאים- ודאו שאתם שומרים על הערכים ועל הסטנדרטים של היצירה שלכם. כל עוד אתם שלמים עם האיכות של הפתרון שלכם, הכל טוב. אבל אל תפגעו באיכות או בערכי היצירה והמותג שלכם, רק כי זו התקופה וצריכים לעשות פשרות. ב. כשאתם זוכרים מה המהות של מה שאתם רוצים לתת- קל לחשוב על פתרונות מגוונים איך המהות הזו יכולה להמשיך להתקיים, אפילו למצוא פתרונות חדשים מחוץ לקופסא שיכולים להיות ענף מוצר חדש שלא היה לכם קודם. לדוגמא- חשיבה איך אתם יכולים להעביר את החוויה החושית של המוזיקה שלכם למי שלא יכול להגיע להופעה פיזית, יכולה להביא אתכם ליצור את המוצר שייתן חבילה שניתנת לשליחה הביתה עם חפץ או מוצר שעוזר להגברת החוויה החושית של ההופעה שלכם- משהו שלא היה קודם. ג. תחשבו בשקל תשעים. יותר נכון, העיקרון של שקל תשעים: איך אתם יכולים ליצור חבילה משודרגת עם המון אלמנטים ייחודיים, שתעלה יותר כסף מסתם כרטיס להופעה, סתם אלבום, סתם לייב אונליין? איך אתם יכולים להביא משהו יותר איכותי, שבוודאות שווה יותר? ד. לא לפחד לשים תווית גבוהה על היצירה שלכם תמיד יהיו מי שיכולים להרשות את זה לעצמם, כן גם בתקופה כזו. קודם כל הכלכלה היא דבר שזז, כשמשלמים לנו- גם אנחנו קונים דברים. וגם אנחנו קונים דברים שהם לא רק מצרכים חיוניים של שעת חירום. אז כשאנחנו משלמים לאחרים- הכסף הזה מגיע למישהו שיכול לשלם למישהו אחר. ככה הכסף עובד. אנרגיה שזורמת בין כולנו. הדבר היחיד שעליכם להבין זה איך אתם נותנים הצעה ששווה הרבה ללקוחות שלכם/ לקהל שלכם. וגם- כשאתם יקרים יותר, אתם מושכים לעצמכם לקוחות יותר מבוססים. אז מה האפשרויות? מה אפשר לעשות?


1. ליצור שיתופי פעולה עם יוצרים אחרים ליצירת מרחב הופעות או יצירה משותפת, שיאפשרו לכולם לצמצם עלויות הפקה אישיות ומצד שני להגדיל את כמות החשיפה הפוטנציאלית ליצירה שלכם. למשל כשהתארחו אצלנו פסטיבלים או ערבי כשרונות, מחיר ההשכרה של השירות שלנו התחלק בין כל היוצרים והתקזז מול הכסף שהתקבל מהקהל. לכן, זה יצא דיל משתלם ביותר לאמנים שהשתתפו בפסטיבלים האלה.


2. לעשות הופעות חוץ/ במקומות שעדיין מותר להיות בהם המון אנשים- המון ניצלו את המרחב המחאתי, למשל, כדי להופיע הופעות מתוקשרות ויפיפיות. לחלופין אפשר לחשוב על עוד רעיונות יצירתיים איך לנצל את המרחב הציבורי ליצירות שלכם ולמיצגים. במקרים האלה אפשר לבקש דאנא/כובע מהעוברים והשבים.

3. לפנות למוסדות, חברות וגופים עירוניים להציע את ההופעה שלכם-אם ההופעה שלכם יחסית מבוססת ומוכנה, יש לכם ניסיון ומה להציע, אתם יכולים להציע את עצמכם למוסדות כאלה, שלרוב יש להם תקציב המוקדש לתרבות, להווי לעובדים, במיוחד אם אתם מפורסמים מספיק או אם אתם שרים חומרים מוכרים ואהובים, יש לכם סיכוי גבוה יותר למכור הופעות- בין אם אונליין ובין אם בהתאם להנחיות במקומות עצמם.

4. הופעות אונליין- כמובן, הפתרון השולט של התקופה. ככל שתשקיעו יותר באיכות הסאונד והתמונה שלכם, ותעבדו עם מקומות כמו האולפן שלנו לקבלת התוצאות הכי טובות שאפשר, הקהל שלכם יעריך את ההשקעה ויהיו מוכנים לשלם כרטיסים גבוהים יותר. כמובן שניתן גם לבקש העברת כספים דרך אפליקציות או בהעברה בנקאית.


5. חיפוש הזדמנויות לשילוב היצירה שלכם איפה שהיא נחוצה- המון עורכי וידיאו וחברות הפקה שיוצרים סדרות לטלוויזיה, סרטים, סדרות רשת, משחקי מחשב- מחפשים מוזיקה טובה באישור האמנים כדי לשלב אותה ביצירה הטלוויזיונית/הקולנועית שלהם. גם לפרסומות- כאשר שם בכלל יש תקציבים יפים. תחשבו על היצירה, מה הערכים שהיא מסמלת או יכולה לסמל, איפה היא יכולה להשתלב- וגשו לאנשים שיוצרים את סוגי התכנים האלה.

6. יצירת אווירה לעסקים- יש המון עסקים מסוגים שונים שיצירה היא חלק מהותי מהעסק והאווירה שלו. יש המון דרכים לסייע לעסקים שצריכים עכשיו מוזיקה לשלב בפרסומות שלהם, בכנסים אונליין, כתיבה מעולה לפוסטים, קטעי שירה מעוררי השראה, יצירות ויזואליות מהממות שמתאימות לערכי המותג, יש המון איך להציע את הכשרון שלכם לחברות שיכולות גם לשלם על זה יפה.

7. ללמד- גם זה, דבר ענק, במיוחד אם יש לכם המון ניסיון ועוד יותר במיוחד אם אתם מפורסמים ומבוקשים- סיכוי גבוה שאתם יכולים להפיק קורס דיגיטלי אונליין או לעשות לייבים או וובינרים, גם לארח וללמד בקבוצות קטנות לפי ההנחיות או בשיעורים פרטיים. תגדילו ותחשבו איך אתם יכולים לתת הצעה עשירה בפיצ'רים שתוכלו להרוויח ממנה יותר. גם אצלנו אפשר להתארח.


8. להציע את עצמכם לסיבוב הופעות סלון/ בבתים ובחצרות של אנשים- חוץ ממועדונים קטנים כמו שדה שעדיין פעילים, יש אינספור בתים שישמחו לארח הופעה, גם תמורת תשלום מראש או על ידי מכירת כרטיסים/ כובע מהקהל. כמובן שככל שאתם שם ידוע יותר השווי של ההופעה עולה, אבל מאנשים פרטיים קצת פחות מצופה להשקיע המון, אלא אם כן הם אנשים יקרים שמעריכים תרבות ואוהבים להשקיע בה. לחלופין, אם אתם יוצרים חוויית הופעה מיוחדת ששווה השקעה גבוהה- נגיד בהתאמה לאירועים משפחתיים- זה יכול להעלות את ערך ההצעה שלכם.

9. קולות קוראים- יש המון קולות קוראים שמתפרסמים עם פרסים, מענקים, הזדמנויות לפרויקטים- זה הזמן להצטרף לקהילת שדה בפייסבוק, לשם אנחנו מרכזים לכם את כל הקולות הקוראים, הצעות העבודה המעניינות, ההזדמנויות לפרסום.

10. לעבוד בהפקות כיוצרים- יש לכם המון כשרונות יצירתיים, היכולות שלכם יכולות להיות שימושיות- להיות נגנים שכירים, מפיקים, טכנאי סאונד, סאונדמנים, תקליטנים, מעצבים גרפיים, כותבי תוכן, עורכי וידיאו- לא חסרה עבודה ויש מה לעשות, תמיד. בהצלחה!

יש כמובן עוד דרכים אבל אלה המרכזיות שבהן.

רוצים עזרה בהתמודדות עם משבר נוכחי? דברו אתי


Photo of Subway busker by Indigo Skies Photography

צפייה 10 תגובות

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page