בנייה של הופעה חיה, תכנית רדיו, מופע סטנדאפ, הרצאה- כל דבר שאתם רוצים לתכנן מראש לקראת הקהל שלכם, היא מלאכת מחשבת- בדרך כלל פשוטה עם כמה כללי אצבע ידועים וטובים. שלפעמים מותר גם לשבור. הנה רשימה של טיפים ממני בנושא (אמנם בעיקר למוזיקאים אבל חלק מהכללים כאן טובים ורלוונטיים לעוד תחומי במה לפחות כנקודות למחשבה). | מאת: שיר אלוני | 28.6.22
טיפ 1: תתחילו מלבנות רפרטואר
רפרטואר, זה כמו בנק של שירים/קטעים, שאתם שולטים בביצוע שלהם ויכולים לשבץ אותם בהופעות הקרובות שלכם. הרפרטואר מאפשר לכם להתמקד בשירים שאתם רוצים לעבוד עליהם ולהיות מוכנים לשלוף אותם כשצריך. לקראת הופעה ספציפית- אתם יכולים להניח לרפרטואר השלם ולהתמקד בחזרות על השירים של ההופעה (מה שקרוי סטליסט). למה זה חשוב? כדי שתוכלו לגוון בין ההופעות- לא לעשות כל פעם אותו דבר, לגוון את הקאברים שאתם עושים, להתאים את הסטליסט לקהל הצפוי במקום, להחליט כמה שירים/קטעים אתם באמת צריכים וגם- שבמקרה הצורך תוכלו כאמור לשלוף קטע שמרגיש לכם נכון להוסיף. כדאי שיהיו לכם ברפרטואר לפחות 20 שירים. לדוגמא, זה קרה לי בהופעה האחרונה בחיפה, שראיתי שיש לי בקהל הצטברות נאה של יוצאי בריה"מ, בגיל שסביר להניח שהם מכירים את הזמר ויקטור צוי ולהקת קינו, שתרגמתי שיר שלהם לעברית. אז למרות שזה לא היה בסטליסט המקורי, הייתי די מוכנה לשיר את השיר- למרות שאולי הייתי יכולה להתאמן קצת יותר כי שכחתי בית או שניים, זה עבד ושימח את החבר'ה בקהל. טיפ 2: קחו בחשבון את הלו"ז- שלכם, של המקום, של הקהל אורך המופע הוא גם תלוי הסיכום שלכם עם מקום ההופעה- מה הם רוצים או מה הם מאפשרים לכם, גם תלוי בכמות השירים שיש לכם מוכנים. הלו"ז שלכם- מתי אתם צריכים להגיע/ללכת? והקהל- לא לייבש אותם עם מופע ארוך מדי או לברוח להם עם מופע קצר מדי. תהיו מוכנים לכל מצב- שאתם צריכים לקצץ את ההופעה בפתאומיות מסיבה כלשהי שלא תלויה בכם- שלפחות תדעו מה לעשות. ממליצה לא לעבור את השעה הופעה, מקסימום 14 שירים. מעבר לזה- במיוחד אם אתם לא מפורסמים עם המון להיטים שהקהל מכיר ואוהב, עלול להיות מייגע. ותעשו לעצמכם טובה, תמדדו עם סטופר, כמה זמן לוקח לכם לשיר את כל השירים עם מדי פעם קטעי קישור של הצגת השירים וסיפור עליהם. המדידה עם הסטופר תעזור לכם להבין כמה ארוך המופע. טיפ 3: תחשבו על קטעי קישור יש מי שמצליחים להיות ספונטניים ולזרוק משהו שמתאים, יש מי שצריכים לפחות שיהיו להם קצת משפטי מפתח שמקדימים לפני השירים לספר עליהם. חשוב מדי פעם במהלך ההופעה לשלב קטע קישור קצר, לספר על השיר שאתם הולכים לשיר, על מה הוא, לחבר את הקהל רגשית למה שהם הולכים לשמוע, איפה זה מתחבר אליכם לחיים, למה בחרתם לשיר את השיר הזה היום, האם השיר הזה מתחבר למשהו אקטואלי שקורה עכשיו? לא חייבים לומר הכל, לא חייבים לומר בכלל, אבל מדי פעם, זה חשוב, תרגישו את הקהל- מתי זה נענה בתחושה טובה והנאה ומתי קצת חפרתם והגיע הזמן לשיר. במיוחד חשוב שיהיו לכם קטעי קישור או דברים לדבר עליהם אם מישהו מהלהקה שלכם צריך רגע לכוון גיטרה, לסדר משהו, יש איזו תקלה שמונעת את המשך המופע- אז בינתיים יש לכם סיפור לשתף... טיפ 4: צרו שיתופי פעולה במיוחד אם אתם בשלב שקשה עדיין להביא קהל, חשוב ליצור שיתופי פעולה עם אמנים מקומיים שיכולים לעזור ולהביא עוד קהל משלהם, לעשות דאבל או טריפל פיצ'רים, להשתתף בערבים משולבים, להזמין אמנים מפורסמים כאורחים שלכם- ואז חשוב לשבץ נכון את כמות השירים שלכם וכמות השירים או הקטעים של האורחים- מצד אחד שיכבד אותם ושהם לא ירגישו שבזבזו זמן, מצד שני שלא יהפכו לכוכבי ההופעה במקומכם. נהוג במיוחד במקרה של אורחים - לעשות קטע מהרפרטואר שלהם וקטע משלכם. 2 דואטים. טיפ 5: קחו בחשבון את האנרגיות של השירים כדאי להתחיל עם שיר מוכר, אנרגטי, לעבור למשהו פחות מוכר, לחזור למוכר, לשלב ולערבב בין שירים מרימים לשירים קצת יותר נוגים. לקראת סוף ההופעה אתם רוצים ממש לרגש את הקהל ולהביא אותם לשיא, כשההדרן או שיר לפני אחרון הם להיטים מוכרים ומרימים, והשיר האחרון הוא הכי חזק שלכם- הכי נחקק במוח ורצוי משהו שישאיר טעם טוב ומרגש לקהל, משהו שיהיה להם קל לזכור כשהם הולכים הביתה. טיפ 6: דברים שחשוב לזכור להגיד -במיוחד אם אתם לא מוכרים, תציגו את עצמכם קצת בהתחלה. מי אתם, מה אתם עושים. -איפה אתם מופיעים, איפה אפשר למצוא אתכם ברשת -אם עשיתם משהו חשוב ממש ששווה לקהל לדעת על זה -אם אתם רוצים להזמין את הקהל לעשות משהו אחרי המופע, להגיד בסוף (בואו דברו אתי אחרי ההופעה!) -לזכור לציין בהתחלה באמצע ובסוף תשלום בכובע אם אתם גובים כובע, לא להתבייש. -להודות! ללהקה שלכם, לצוות המקום, לסאונד. אפשרי להפריד את המנהלות האלה ולומר אחרי כל שיר קצת מהדברים האלה. משפט שניים. טיפ 7: סטליסט ולהקתו כל הערה שחשוב לכם שהנגנים יזכרו לגבי השירים, כתבו בקצרה ליד השירים. אם למתופף יש הערות מיוחדות שלגיטריסט לא רלוונטיות ולהפך, תשקיעו ותכתבו להם סטליסטים נפרדים כל אחד עם ההערות שלהם. מומלץ ועדיף- מודפס על A4 כתב שחור גדול וברור ככל האפשר. לא לחפור אם לא צריך אבל כן להזכיר ולסביר לפני כן למה התכוונתם. גם אם אין הערות, כדאי שלכל נגן/ית יהיה סטליסט. אהבתם? יש לכם עוד טיפים לשתף? כתבו בתגובות רוצים עזרה בגיבוש הסטליסט שלכם? דברו אתי
Comments